onsdag 10. august 2016

B-ordet

                                                                  Jan-Ove Tuv, Senatoren

Idag skriver jeg fra Barcelona, hvor jeg holder kurs. Her i gamlebyen begynner jeg nødvendigvis å mimre, og kommer tilbake til følgende tanke:

                       Skifte i tenkemåte kan ofte være mer verdifullt enn konkrete maletips. 


Når jeg holder kurs, så vektlegger jeg gjerne en mer "naturalistisk" tilnærming. Elevene ønsker å lære hvordan man maler et portrett som ser levende ut.

Altså sier jeg til dem…

• Først: tegn opp ansiktet i riktige proporsjoner
• Deretter: finn korrekt farve.

Det er særlig farveblandingen jeg tenker på denne gangen. Det er nemlig min erfaring at mange forstår det grunnleggende relativt raskt, og snart oppnår et resultat som ligner mer på hud. Men plutselig skeier de ut så det suser!

La meg bruke ett eksempel. Jeg har nemlig ofte sett elever legge på et sterkt, rødt strøk for å markere munnen i et portrett.

Da legger jeg ansiktet i pedagogiske folder og spør mildt:

                                            Hei! Hvorfor brukte du så mye rødt?                   

Hvortil eleven nesten alltid svarer :

                                           jeg skulle bare markere munnen…!


Dét er ukens poeng: du sparer mye ekstraarbeid ved å unngå "b-ordet". Joda, du får markert munnen. Men i eksempelet ovenfor så legges det på en helt anderledes farve. La oss da si at du i neste omgang blander riktig farve. Når den kommer sammen med den sterke røde, så blir jo farven feil…
Dermed må du legge på enda mer farve, og frustreres gjerne over at du "aldri får det til"…!
Tenk altså et par sekunder til når du vurderer farven. Det sparer deg for masse ekstraarbeid!


Ukens moral er altså: hvis du bare slutter å si "bare", så blir du en bedre maler!


Velkommen som medlem i min malekursgruppe på Facebook: Malekurs ved Jan-Ove Tuv.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar